Vilhelm Melbye
(14 May 1824 - 6 October 1882) was a Danish marine artist, the brother of Anton Melbye and Fritz Melbye. He worked in London from 1853 to 1866 and, over the course of his career, painted seascapes, coastal and harbor scenes, sailing vessels and topographical subjects in many parts of Europe, especially in the Mediterranean region.
Knud Frederik Vilhelm Hannibal Melbye was born on 14 May 1824 in Elsinore, Denmark. He first trained to become a merchant but then turned to painting, studying under his older brother Anton, already an established marine painter, and attending the Royal Danish Academy of Fine Arts from 1844 to 1847. He also took private classes in perspective drawing with Carl Dahl.
In 1847, he went on his first journey, to Iceland aboard the corvette Valkyrien, and the following year he traveled to Paris by way of Desseldorf. In Paris he studied with Theodore Gudin (1802 - 1880) before returning to Denmark in 1849.
From 1853 to 1866, he lived in London and it was here he changed his name from Vilhelm to Wilhelm.
He was appointed Professor at the academy in Copenhagen in 1880 but died in 1882 in Roskilde. He is interred at Assistens Cemetery in Copenhagen.
Related Paintings of Vilhelm Melbye :. | The Deposition. | portrait of a child holding a rattle | Notebook sketches | Arrangement in Gray | Thisbe | Related Artists: pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri. Louis-Marin BonnetFrench, 1736 - 1793
French engraver and publisher. He came from a family of artisans and owed his training in engraving to his brother-in-law, the engraver Louis Legrand (1723-1808). Through Legrand, Bonnet became the pupil of Jean-Charles Francois in 1756, a year before the latter discovered the CRAYON MANNER technique of engraving, designed to reproduce the effect of a coloured-chalk drawing. Around the end of 1757 Bonnet used the new technique to engrave a Cupid after Francois Eisen. Gilles Demarteau, a rival of Jean-Charles Francois Gerrit Bakhuizenc.1700-60
|
|
|